Alla dessa....

... "När ska ni skaffa barn?". "När ska ni gifta er?". Bara för att man varit ihop länge betyder det inte att man måste skaffa barn eller gifta sig. Jag personligen vill inte gifta mig. Alltid sagt det och står fast vid det, trots att jag är 26 år gammal nu. Och tycker det är upp till var och en hur man vill göra. Vet inte om det har med min uppväxt att göra, då mina föräldrar "bara" är förlovade men aldrig gift sig. Jag tycker det fungerar lika bra att inte gifta sig.
 
Angående barn. Mycket som ska passa in: inkomst, boende mm. Och alla vill inte ha barn, alla kan inte få barn. Jag tycker inte att man frågar sånt, det har inte andra med att göra enligt mig. Alla gör sina val i livet av anledningar: antingen pga att de har valet att göra det eller att de inte har något val. 
 
Det står itne hugget i sten att man måste gifta sig och skaffa barn. Men många verkar ha den synen, att det är något som ingår i vuxenlivet. Anser att den synen måste ändras. Det är inget "måste" och det är inget konstigt eller onormalt bara för att man väljer bort tex giftemål eller barn. Och ofrivillig barnlöshet är mycket vanligare än vad många tror. Tänk på det innan du ställer frågan "När ska du ha barn?" eller "är du gravid?". Det kan såra.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Så bra skrivet! Tänkvärt :)

Svar: tack! :)
Frida Åkesson

2016-12-13 @ 02:09:42 - http://angelchanelle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0